Określanie grupy docelowej czy inteligentne założenia co do odbiorcy?

cooldesign
Autorem jest cooldesign

Gdy wchodzi się w temat zarabiania przez internet, pisania bloga to często porusza się temat wyboru grupy docelowej. Wiele osób unika tego tematu (sam to robiłem), mimo że jest on bardzo istotny. Różnica między pewnymi grupami osób jest ogromna – porównaj 20-sto latka pracującego w mc’donaldzie z 35-cio latkiem prowadzącym własne przedsiębiorstwo.

Jednocześnie są tematy przy których grupa może być bardziej rozległa. Mogą się w niej znajdować bardzo różnorodne osoby. Wtedy jej określanie może być kłopotem – przynajmniej ja miałem z tym problem.

Co zrobić gdy masz problem z określeniem grupy docelowej?

Przede wszystkim nie traktuj tego jako wymówki. Opisanie grupy docelowej to ciągle jedna z ważniejszych rzeczy, którą powinieneś zrobić. Możesz to wykonać lepiej, lub gorzej, ale zrób to. To może zmienić twoje podejście do pisania bloga i ogólnie zarabiania przez internet.

Żeby opisać grupę docelową określ:

  • Wiek

  • Problemy i potrzeby

  • Cele które ma odbiorca

  • Zawód który robi

  • hobby, pasję

  • dochody obecne i docelowe

  • marzenia

Oczywiście nie musisz określać wszystkich tych aspektów. Według mnie najważniejsze są pierwsze dwa. Mimo to dokładniejsze określenie odbiorcy pomaga lepiej go zrozumieć.

Jednocześnie warto pójść o krok dalej

Formułowanie inteligentnych założeń. Niedawno skończyłem czytać książkę “A może zmienisz zdanie” autorstwa Lindsaya Campa. Przyznam się, że książkę mi się czytało ciężko i wolno. Mimo to dałem radę ją skończyć.

Jedną z najcenniejszych wskazówek było poznanie idei inteligentnych założeń w stosunku do czytelnika. Jest to świetne gdy nie masz możliwości dokładnego poznania grupy do której piszesz.

Jeżeli chodzi o bloga to można to zastosować na dwa sposoby:

  • Do bloga jako całości i jego wszystkich odbiorców

  • Do każdego wpisu osobno

Linsday Camp każe się zastanowić:

  • Dlaczego czytelnik czyta

  • Kiedy czyta

  • Gdzie czyta

  • Co czuje podczas czytania (I jego poszczególnych części)

A teraz krótkie wyjaśnienie

Dlaczego – tego chyba nie muszę tłumaczyć. Po prostu określ powody, dla których czyta

Kiedy czytaw jakim momencie jest w twojej branży, na jakim etapie rozwoju. Gdy będziesz pisał o nauce angielskiego, to jest różnica między osobą, która zna tylko “ok”, a kimś kto jest na poziomie B2.

Gdzie czyta – tutaj opisujesz okoliczności, środowisko w jakim czyta. Ja zauważyłem dwa poziomy tego pytania:

sytuacja życiowa np. Czyta o wyznaczaniu celów w środowisku, które go dołuje; czyta o wyznaczaniu celów tam gdzie wszyscy go wspierają (musisz przyznać, że te dwie osoby mają zupełnie inne podejście do tekstu)

sytuacja odbioru tekstu np. Przerwa w pracy; gdy jest zmęczony w domu; zmotywowany rano

Co czuje – gdy masz już powyższe informacje, to możesz domyślać się jak odbiorca zareaguje na to co piszesz. Wtedy starasz się dopasować i ewentualnie zmienić jego emocje.

Jak najskuteczniej trafiać do osób?

Po przeczytaniu książki wiem, że określenie grupy docelowej i założenia co do tekstu to rzeczy tak samo ważne. Nie ma lepszej i gorszej. Każda z nich pozwala poprawić jakość i skuteczność tego co piszesz w jakiś sposób. Jeżeli zadbasz o obie te rzeczy to będziesz dużo lepiej trafiał do odbiorców.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge