Jak zrobić podsumowanie „biznesowe” 2015 roku?

Rok 2015 skończył się kilka dni temu. Jeżeli jeszcze do tej pory nie zrobiłeś podsumowania biznesowego tego roku, to czas je zrobić teraz. Natomiast jeżeli czytasz ten artykuł później i jest np. środek roku, to możesz wykorzystać ten wpis, by podsumować dowolny okres twojego biznesu.

Jeżeli w trakcie ostatniego roku nie podjąłeś żadnych konkretnych działań biznesowych, to też warto byś zrobił to podsumowanie. Wtedy wyciągniesz wnioski, dowiesz się dlaczego tak się stało i w nadchodzącym roku będziesz mógł to zmienić.

Jak zrobić podsumowanie biznesowe 2015 roku?

Istnieje wiele różnych  sposobów na zrobienie podsumowania. Według mnie najlepszy sposób na zrobienie podsumowania roku, to zadanie odpowiednich pytań. Dzięki nim spojrzysz na ten rok inaczej niż do tej pory.

To istotne, bo jako ludzie koloryzujemy. Skupiamy się tylko na jednej stronie monety. Widzimy świat albo przez różowe, albo przez czarne okulary. Pytania sprawią, że spojrzysz na świat z innej perspektywy. A to pomoże Ci bardziej racjonalnie ocenić biznes i to co udało Ci się osiągnąć.

Te pytania (a przynajmniej ich część) możesz wykorzystać, by zrobić podsumowanie roku w innych dziedzinach 😉

A teraz przechodzimy do pytań:

Co chciałeś osiągnąć?

Odpowiedz na to jedno pytanie. Z reguły nawet jeden niezrealizowany cel potrafi sprawić, że nie docenisz wielu tych co osiągnąłeś. Nieosiągnięte cele są jak plamy po kawie na białej koszuli. Rzucają się w oczy. Dlatego gdy pomyślimy o tym jakie mieliśmy plany na ten rok, to często od razu przyjdą nam do głowy te niezrealizowane.

Natomiast gdy odpowiadasz na te pytanie, to wypisz WSZYSTKIE cele, które pamiętasz. Dzięki temu zobaczysz ile z nich zrealizowałeś.

Co zrobiłeś by osiągnąć cele?

Bardzo często szukamy przyczyn naszych porażek na zewnątrz. Klienci nie kupują, nie mamy wystarczającej wiedzy. Jednak w większości przypadków wystarczy jedno pytanie – co zrobiłeś?

Zwykle odpowiedź na nie jest przerażająca. Robimy bardzo mało by osiągnąć cele, natomiast chcemy mieć szokujące rezultaty.

To tak jakbyś poszedł na rozmowę z jedną osobą, by wprowadzić ją do biznesu i potem zastanawiał się czemu nie udało Ci się wprowadzić 30 osób do biznesu. Z pewnością przyczyna leży w tym, że stosujesz nieskuteczne techniki działania…

Dlatego zastanów się co zrobiłeś by zrealizować swoje cele i poznaj brutalną prawdę.

Jakie są twoje największe porażki? Jakie są twoje najgorsze decyzje?

Odpowiadając na to pytanie ogranicz się do 7 odpowiedzi na każdą część pytania, tzn. 7 porażek i 7 najgorszych decyzji. Dlaczego, skoro popełniłeś setki błędów? Wypisywanie kilkudziesięciu nic Ci nie da. I tak nie zajmiesz się od razu wszystkimi (próbując to zrobić polegniesz szybko).

7 to wystarczająco dużo, byś miał nad czym pracować przez długi czas i byś po przepracowaniu tych rzeczy poczuł dużą różnice.

Jakie są Twoje największe sukcesy? Jakie są najlepsze decyzje?

Podobne pytania jak poprzednio, tylko że teraz szukamy pozytywów. Panują tutaj takie same zasady (maksymalnie 7 odpowiedzi do każdej części pytania).

Tutaj postaraj się rozróżnić sukcesy od decyzji. Na przykład zrealizowanie celu to sukces, jednak postanowienie żeby nie poddać się i dalej działać w jakimś programie, to decyzja.

Jakie masz wymierne efekty biznesowe?

Mówię tutaj o wymiernych, czyli mierzalnych efektach biznesowych. Bardzo często na fali pozytywnego uniesienia o tym zapominamy. Nie twierdzę, że korzyści typu dobre samopoczucie, uczucie spełnienia, pasji, czy realizacji są mało istotne.

Jednak nimi nie opłacisz rachunków, ani nie zapłacisz za zakupy.

Wymierne efekty, to przede wszystkim zarobione pieniądze. Inne przykłady, to ilość subskrybentów na listach, albo ilość wejść na bloga.

Dlaczego miałeś takie a nie inny efekty?

Zastanów się dlaczego osiągnąłeś właśnie tyle. Przyczyną był brak działania, o którym mowa była wcześniej? A może działałeś dużo, ale robiłeś wszystko „po swojemu”, bo uznałeś, że wiesz lepiej jak się robi biznes.

A być może należysz do osób, które zakończyły rok 2015 z wieloma sukcesami na koncie. Jeżeli tak, to dzięki temu pytaniu odkryjesz to co dawało Ci efekty i co możesz śmiało powtarzać w nadchodzącym roku.

Co zrobić, żeby w nadchodzącym roku osiągnąć więcej i być bardziej skutecznym?

Wypisz maksymalnie 7 rzeczy, a z nich wybierz tą jedną, najważniejszą. Możesz tutaj zapisać wszystko. Zarówno rzeczy dotyczące bezpośrednio działań biznesowych, np. umawianie spotkań, sprzedaż. Jak i rzeczy „wspierających” biznes, np. rozwój efektywności.

Postaraj się, żeby przechodzić od ogółu do szczegółu, jeżeli np. napiszesz, że chciałbyś umawiać więcej spotkań, to napisz ile w przeciągu tygodnia.

Konkretne zmiany łatwiej wprowadzisz w życie. A to, że teraz ustalisz 3 spotkania tygodniowo nie oznacza, że w ciągu roku nie będziesz mógł zwiększać tej liczby 😉

W komentarzu daj znać jak Ty podsumowujesz rok i czy w ogóle to robisz.

3 thoughts on “Jak zrobić podsumowanie „biznesowe” 2015 roku?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge