Jak wprowadzić i utrzymać porządek w miejscu pracy?

Bałagan przeszkadza, dowiedz się jak wprowadzić porządek w miejscu pracy
Bałagan przeszkadza, dowiedz się jak wprowadzić porządek w miejscu pracy

W pracy na etacie zwykle wszystko musi mieć swoje miejsce. Każdy rodzaj dokumentów ma swoją teczkę, lub segregator. A ta odpowiednie miejsce na półce. Gdyby nie to, w okół panowałby chaos i nikt nie mógłby efektywnie pracować. Z resztą nie trzeba iść do biura, by przekonać się, że porządek w miejscu pracy ma duże znaczenie. Kasjerzy mają wszystkie pieniądze dobrze poukładane. Gdyby nie ten jeden element, to na wydanie reszty prawdopodobnie czekałbyś wieki. 

Natomiast bardzo często wokół nas, gdy jesteśmy w domu panuje bałagan. Nic nie ma stałego miejsca, wszystko jest ze sobą pomieszane. Znasz to skądś?

Zwykłe, codzienne czynności potrafią stać się frustrujące przez bałagan. Niektórzy próbują w takich warunkach tworzyć dodatkowe źródło dochodu. To jest ciężkie, bo porządek w miejscu pracy ułatwia skuteczne działanie i osiąganie celów

Co tracisz przez bałagan?

Wiele osób nie sprząta, bo powtarzają sobie, że na sprzątanie tracą tylko czas. Potem znów się nabrudzi. I faktycznie sprzątanie to pewnego rodzaju syzyfowa praca, która nigdy się nie kończy. Jeżeli chcesz, żeby było czysto, to zawsze będziesz musiał dbać o porządek.

Jednocześnie warto sprzątać. Jeżeli otacza Ciebie bałagan, to przede wszystkim tracisz czas na szukanie rzeczy. Z pewnością doświadczyłeś tego wiele razy – zapomniałeś gdzie coś odłożyłeś i straciłeś mnóstwo czasu na znalezienie tego. Prawda?

To podstawowa konsekwencja bałaganu. Wystarczy kilka takich poszukiwań w ciągu miesiąca i sprzątanie zwróci ci się z nawiązką. W ten sposób oprócz czasu oszczędzisz sobie zbędnych negatywnych emocji – frustracji, złości. Życie stanie się przyjemniejsze. Szczególnie istotny jest porządek w miejscu pracy, bo tutaj zwykle potrzebujemy wykorzystania wielu rzeczy.

Czas zyskasz również na sprzątaniu. Jeżeli utrzymujesz stały porządek, to sprzątanie np. przed świętami staje się czystą formalnością. Nie musisz poświęcać godzin na układanie rzeczy, bo są one poukładane.

Ponadto sprzątając uchronisz się sposób przed utratą ważnych rzeczy. Sam pamiętam jak straciłem wiele dokumentów przez bałagan. Czasem kilka, a nawet kilkanaście godzin pracy wyrzucałem w błoto, bo nie mogłem znaleźć kilku kartek…

Jeżeli dbasz o porządek w miejscu pracy. Jeżeli w twoim otoczeniu panuje ład i porządek to unikniesz takich sytuacji. Dzięki temu unikniesz czasu poświęconego na robienie rzeczy od nowa.

Jak wprowadzić i utrzymać porządek w miejscu pracy (i nie tylko)?

Przede wszystkim pamiętaj o podstawowej zasadzie – nie wszystko na raz. Jeżeli teraz wokół Ciebie jest bałagan, a posprzątasz na błysk, to utrzymanie tego na dłuższą metę będzie trudne. Prawdopodobnie nie wytrwasz więcej niż kilka dni.

Natomiast utrzymanie w czystości samego biurka nie stanowi takiego wyzwania. Gdy już utrzymasz na nim porządek przez dłuższy czas, to po prostu dodasz kolejne elementy jeden po drugim.

I najtrudniejszy będzie początek z biurkiem. Dodawanie kolejnych elementów stanie się łatwiejsze, bo już wejdzie Ci w krew nawyk codziennego sprzątania. Po prostu dodasz kolejne elementy.

Sprzątanie w ten sposób zacznij od tego miejsca, w którym najwięcej pracujesz, które jest dla Ciebie najistotniejsze. W moim przypadku jest to biurko. Znajduje się na nim tylko komputer, kartka z planami i to czego aktualnie potrzebuję.

Nawyk sprzątania jest kluczem

Nawyk utrzymania porządku w miejscu pracy jest kluczowy. Wystarczy kilka dni odpuszczenia sobie, by w otoczeniu znów zapanował chaos. A jeżeli tak się stanie, to znów będziesz musiał poświęcić wiele czasu na przywrócenie ładu.

Jeżeli nie dbasz o porządek w miejscu pracy regularnie, to sprzątanie staje się syzyfową pracą. Sprzątasz, potem bałaganisz, potem robisz jeszcze większy bałagan. Na koniec znów sprzątasz, tylko po to, żeby za chwilę nabałaganić.

Natomiast jeżeli wprowadzisz w sobie nawyk utrzymywania porządku, to sprzątanie stanie się zbędne. Ograniczy się do wycierania kurzy raz na jakiś czas. Nie będziesz musiał poświęcać czasu na układanie rzeczy, bo będziesz nawykowo odkładał je na swoje miejsce.

Pamiętaj o elastyczności 

Gdy utrzymujesz porządek w miejscu pracy, to twoje rzeczy muszą mieć swoje miejsce. KAŻDA rzecz musi mieć swoje miejsce, jeżeli będzie inaczej to szybko dojdzie do sytuacji, gdy NIC nie będzie miało swojego miejsca.

Jednocześnie miejsce rzeczy może się zmieniać, w KONTROLOWANY sposób. Przykładowo umieściłeś swoje teczki z dokumentami na regale. Jednak zawsze gdy pracujesz to są one porozkładane na łóżku. Ponadto często wstajesz by podejść do regału i wziąć teczkę. Wniosek? Znaleźć miejsce na teczki bliżej miejsca w którym pracujesz.

Nigdy nie jest za późno by wprowadzić zmiany na lepsze – pamiętaj o tym, gdy dbasz o porządek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge