Jak pozycja w wyszukiwarce wpływa na ruch na twoim blogu?

Narzędzia dla webmasterów google pozwalają na wgląd w tak zwany „ruch związany z wyszukiwaniem”. Tam widzisz jak często twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania i jak często jest klikana.

Ponadto widzisz wyszukiwane frazy oraz średnią pozycję na, której strona się znajduje. Jednak o wiele ciekawsze jest to co znajdziesz głębiej. Dzięki temu zauważasz jak pozycja w wyszukiwarce wpływa na ruch.

Zobacz co się dzieje głębiej

Jak to zrobić? Przede wszystkim musisz mieć swoją stronę, bloga połączoną z narzędziami dla webmasterów. Jeżeli to masz, to wejdź do swojego panelu narzędzi dla webmasterów, następnie przejdź do menu „ruch związany z wyszukiwaniem”.:
Przejdź do odpowiedniej zakładki w narzędziach dla webmasterów google
Przejdź do odpowiedniej zakładki w narzędziach dla webmasterów google
Tam powinien Ci się wyświetlić wykres a pod nim słowa kluczowe, które ludzie wpisywali by znaleźć bloga. Obok nich masz średnią pozycję na której wyświetlało się słowo kluczowe. Jeżeli chcesz więcej statystyk (dowiedzieć się jak konkretna pozycja w wyszukiwarce wpływa na liczbę przejść na bloga), to po prostu kliknij w słowo kluczowe, które Ciebie interesuje.

Jak pozycja w wyszukiwarce wpływa na ruch?

To zawsze mnie ciekawiło. Wiele razy słyszałem, że ludzie ślepo klikają w pierwszy wynik i on zgarnia większość tortu.
Jednak ja musiałem o tym przekonać się na własnej skórze. I w swoich narzędziach dla webmasterów znalazłem koronny przykład tego. Co prawda nie osiągnąłem w nim pierwszej pozycji, jednak widać jak liczba kliknięć (procentowo) zwiększa się z każdą pozycją:
Im wyższą pozycję w wyszukiwarce zdobędziesz, tym więcej kliknięć uzyskasz
Im wyższą pozycję w wyszukiwarce zdobędziesz, tym więcej kliknięć uzyskasz
A tak przy okazji – to jedno słowo kluczowe daje co najmniej 5 wejść na stronę dziennie. Dlatego właśnie liczą się praktycznie tylko wysokie pozycje w google.
Jednak pierwsze miejsce w cale nie musi zgarniać większości wejść. Na przykładzie poniżej widać jak druga pozycja w wyszukiwarce zgarnia 56% ruchu. Czasem dobry nagłówek i opis potrafią sprawić, że internauta zamiast w pierwszy link kliknie w drugi. A oto dowód:
Dobry nagłówek i opis pozwala pokonać lidera w wyszukiwaniu
Dobry nagłówek i opis pozwala pokonać lidera w wyszukiwaniu
A oto inny przykład średniej kliknięć z pierwszego miejsca (44%):
Pierwsza pozycja w wyszukiwarce daje wysoki  odsetek kliknięć
Pierwsza pozycja w wyszukiwarce daje wysoki odsetek kliknięć
Poprzednie dwa przykłady pokazują, że sama wysoka pozycja to nie wszystko. W parze z nią musi iść interesujący nagłówek, który zachęci internautę do kliknięcia (a mając odpowiedni nagłówek można uzyskać więcej kliknięć niż w stronę znajdującą się na pierwszej pozycji).
Szukając informacji tym jak pozycja w wyszukiwarce wpływa na ruch związany z nią znalazłem wiele informacji, że ostatnia piątka to totalny margines wyszukiwania (różne źródła podają od 11, do maksymalnie 16 procent średnio). Mi natomiast udało się uzyskać trochę lepszy wynik:
Dalsze pozycje w wyszukiwarce również mogą być klikane
Dalsze pozycje w wyszukiwarce również mogą być klikane
Od razu mówię, że takie dobre wyniki to nie jest standard. A jak to udowodnię? Oczywiście przykładem:
Jednak większość osób ignoruje to co dalej
Jednak większość osób ignoruje to co dalej
No i to tyle – jak widzisz sporo przykładów na to jak pozycja w wyszukiwarce wpływa na kliknięcia. Według mnie im wyżej, tym lepiej – zwiększasz swoje szanse na kliknięcia. I ta zasada sprawdza się. Jednocześnie możesz jeszcze bardziej zwiększyć szanse na kliknięcia jeżeli zadbasz o odpowiedni tytuł wpisu i opis.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge