Dlaczego i jak komentować blogi, by dało to dobre rezultaty?

Jeżeli wiesz jak komentować, to  przyciągasz do siebie nowych czytelników
Jeżeli wiesz jak komentować, to przyciągasz do siebie nowych czytelników

Chcesz zarabiać przez internet? Chcesz zarabiać dzięki blogowi? Jeżeli tak, to potrzebujesz jednej rzeczy – ruchu. Wiele osób wierzy, ze po napisaniu kilku dobrych wpisów znajdą wiele odwiedzających bloga.

Jeżeli też w to wierzysz, to muszę Ciebie rozczarować. Na twojego bloga sami ludzie nie wejdą. Gdy zakładasz bloga, to wyobraź sobie jakbyś postawił gigantyczny pokój w jeszcze bardziej ogromnej sali. Powiedzmy jedna ściana twojego pokoju ma tysiąc kilometrów długości. Jednocześnie do środka prowadzą tylko jedne drzwi. Czyli ten kto chce tam wejść musi wejść dokładnie przez te jedne drzwi. Szanse na to, że trafi akurat w nie spośród 4 kilometrów ściany są dosyć małe. Prawda?

Potrzebujesz większej ilości drzwi

Wyobraź sobie o ile łatwiej będzie trafić do takiego pomieszczenia, gdy będą prowadziły do niego 4 drzwi. A wyobraź sobie o ile łatwiej gdy będzie ich 400.. 4000…

Drzwiami w internecie są linki. Im więcej ich zostawisz w internecie, tym więcej drzwi stawiasz do swojego bloga. Tym więcej dróg do niego prowadzi. Tym łatwiej na niego wejść.

Linki można zdobywać na wiele sposobów. Bardzo często polecane są katalogi, precle, linki z profilów. Ja natomiast uważam, że dla blogerów najlepsze są linki zostawiane w komentarzach. W ten sposób oprócz tego, że podniesiesz swoją pozycję, to dodatkowo zdobędziesz wejścia bezpośrednie.

Dlatego komentarze, które zostawisz dadzą Ci zarówno korzyści krótkoterminowe (bezpośrednie wejścia) jak i długoterminowe (zwiększenie pozycji w wyszukiwarce).

Jeden komentarz = wiele korzyści

Jeżeli komentujesz w odpowiedni sposób, to zyskujesz na wiele sposobów:

  • Linki budujące pozycje – zostawiając komentarze zwykle możesz zostawić link do swojej witryny. W ten sposób zdobywasz linki do swojego bloga. To jeden z najprostszych sposobów na zdobywanie linków, który może wykorzystać dosłownie każdy. Bo nie musisz tutaj mieć żadnej wiedzy z zakresu SEO. Po prostu musisz umieć komentować wpisy, artykuły, które czytasz. Ponadto ten sposób nie wzbudza zastrzeżeń wujka Google, bo w końcu nawet przeciętny Kowalski, który nie wie co to SEO będzie zostawiał komentarze na blogach innych osób.
  • Bezpośrednie wejścia na bloga – Każdy komentarz daje również szansę na wejścia poprzez link na twojego bloga. W ten sposób możesz zdobyć nawet kilka, kilkadziesiąt wejść dziennie. Jednak, żeby tak było musisz wybrać odpowiednie blogi do komentowania (popularne) i do tego komentować wpisy odpowiednio szybko po publikacji.
  • Budowa marki wśród społeczności – wiele osób czyta nie tylko wpisy, ale również komentarze. Jeżeli komentujesz w wartościowy sposób, wyróżniasz się na tle innych komentarzy, to wiele osób Ciebie zapamięta. W ten sposób będziesz budował swoją markę.
  • Budowa relacji z autorem – jeżeli wyróżniasz się na tle innych komentujących (oczywiście pozytywnie), to autor zwróci na Ciebie uwagę. W ten sposób po pewnym czasie łatwiej będzie Ci przejść do prywatnych relacji i zaproponować współpracę.

Te cztery korzyści według mnie są wystarczające, by zacząć komentować blogi innych.

Jak wybrać blogi do komentowania?

Wracając do metafory pokoju z drzwiami – to gdzie postawisz je odgrywa istotną rolę. Jeżeli umieścisz drzwi do środka przy jakimś pustkowiu, gdzie nie ma żywej duszy to i tak prawdopodobnie nikogo w nich nie zobaczysz. Jednak gdy umieścisz je obok ruchliwej drogi, to zdobędziesz wielu odwiedzających.

Z komentowaniem jest trochę lepiej. Tutaj nawet jeżeli komentujesz mało popularne blogi, to zyskujesz moc SEO linków. Dlatego w długoterminowej perspektywie możesz i tak zyskać komentując takie blogi. Ponadto pamiętaj, że mało popularny blog dziś w przyszłości może stać się bardzo popularny. I część osób, która przejrzy dawne wpisy trafi na Ciebie.

Jeżeli chcesz oceniać blogi, które możesz komentować, to weź pod uwagę:

  • Ilość wejść, oraz aktywność czytelników – im więcej komentarzy na danym blogu tym lepiej dla Ciebie, bo to oznacza, że wiele osób interesuje się sekcją komentarzy.
  • Moc SEO – jeżeli istotna jest dla Ciebie pozycja bloga w google, to sprawdzaj aspekty SEO bloga. Możesz to zrobić za pomocą darmowych narzędzi np. Majestic
  • Czy jest stale aktualizowany – nie ma większego sensu komentowanie wpisów sprzed kilku miesięcy. Udzielaj się na blogach aktywnych, które są stale aktualizowane.

Jak komentować blogi skutecznie?

To jakie komentarze zostawisz również ma OGROMNE znaczenie. Wiele osób liczy na ilość i zostawia komentarze w stylu „fajny wpis. Zgadzam się z Tobą”. Jednak takie komentarze nie dadzą Ci wielu wejść na bloga.  A zamiast budować twoją markę będą ją niszczyć. Na wielu witrynach zostaniesz oznaczony jako spamer i ciężko będzie Ci coś napisać.

Dlatego warto przestrzegać kilku uniwersalnych zasad komentowania:

  • Odwołaj się do treści wpisu. Po twoim komentarzu ma być widać, ze komentujesz DANY wpis, a nie jakiś inny. Jeżeli twój komentarz można by było umieścić pod dowolnym wpisem, to gdzieś popełniłeś błąd. Komentarz ma być unikalny, dopasowany do treści wpisu.
  • Uzupełnij temat. Jeżeli potrafisz uzupełnić temat, to zyskasz zarówno w oczach czytelników bloga jak i autora. I nie musisz uzupełniać tematu nową wiedzą. Wystarczy podzielenie się swoimi doświadczeniami, historią – to już doda Ci wartości w oczach innych.
  • Bądź miły. W ten sposób zbudujesz lepsze relacje z autorem. Poza tym mili ludzie z reguły są bardziej lubiani.
  • Rozpisz się. Większość komentarzy jest krótka. Zawierają kilkadziesiąt słów. Chcesz się wyróżnić? Pisz długie komentarze, które zawierają kilkaset słów. Które posiadają kilka akapitów. Wtedy wyróżniasz się, ktoś przewija stronę by zostawić komentarz i widzi Twoją długą wypowiedź. To przykuwa uwagę. Jeżeli do tego wykorzystasz pozostałe zasady (czyli twój komentarz będzie wartościowy), to zbudujesz swoją markę w oczach innych czytelników.
  • Temat z innej strony. Po prostu ugryź temat, który przedstawia wpis z innej strony. Tylko uważaj tutaj, żeby nie popłynąć za bardzo i nie napisać komentarza nie związanego z wpisem.

Komentując w ten sposób to co pozostawisz po sobie z pewnością ujrzy światło dzienne. O wiele łatwiej nawiążesz relacje z autorami blogów i dzięki temu nawiążesz współpracę np. wpis gościnny. A takimi działaniami zdobędziesz bardzo wartościowe linki (wtedy wystarczy, że zadbasz o optymalizację wpisów a twoja pozycja wzrośnie).

18 thoughts on “Dlaczego i jak komentować blogi, by dało to dobre rezultaty?

  1. Polecam rozbudować notkę o tekst typu jak nie komentować blogów.
    Mnie już troszkę bokiem wychodzą komentarze typu „Fajny wpis” a tych jest najwięcej. To daje skutek odwrotny do zamierzonego.

  2. Komentując inne blogi z linkiem do swojego bloga, warto zwracać uwagę również na commentluv – wtyczkę, która zasysa odnośników do ostatniego wpisu lub takiego, który sobie wybierzemy. Jeśli więc zależy nam na promocji konkretnego z jakiegoś powodu (trendy, sezonowość, DOPASOWANIE TEMATYCZNE do komentowanego wpisu), to warto poświęcić również czas na komentowanie na takich blogach. Warunków jest kilka – o którym napisał Hubert – blog musi być aktualizowany, fajnie, jeśli będą tam inne komentarze, szacujemy, że dany artykuł ma potencjał do bycia komentowanym.

  3. Komentowanie innych blogów to dla mnie bardzo miła sprawa. Mam taką zasadę, że jeśli szukam rozwiązania jakiegoś problemu na google i znajduję ja na konkretnym blogu, to w ramach podziękowania zostawiam pozytywny komentarz:)

  4. Bardzo fajny artykuł i wyjątkowo łatwo trafiłam na niego w google:) Swoją drogą komentowanie innych blogów to jeden ze zdecydowanie prostszych i jakże skutecznych sposób na to, by promować swojego bloga wśród innych czytających artykuły chociażby w tematyce podobnej do tej, o ktorej sami piszemy – to raz, i dwa – to świetna metoda na to, by zostawiać robocikom google „okruszek” do podindeksowania.
    P.S Dzięki za kilka ciekawych pomysłów, które właśnie sobie zapisuję:)

  5. Lubię komentować blogi, tylko jakoś cholera nie potrafię się przymusić, żeby pilnować nowych wpisów :). Efekt jest taki, jak widzisz teraz u Ciebie :). Trafiłem dopiero teraz na Twój fajny wpis, a mogłem trafić na niego już w lipcu 2015… W efekcie – i co jest cenną uwagą wyniesioną z artykułu – pewnie nikt go nie przeczyta (oprócz Ciebie, jako autora artykułu). Z innej beczki: Jak automatyzujesz śledzenie swoich ulubionych blogów?
    sollyth ostatnio opublikował…W jaki spo­sób ła­two za­pi­sać na dysku kom­pu­tera zdję­cie z Instagrama

  6. Twoja metafora z drzwiami na początku tak obrazowo do mnie trafiła, że temat komentowania wpisów dopiero na Twoim blogu stał się w pełni jasny 🙂 Fascynuje mnie temat Seo, choć jestem na początku tej drogi, to widzę że jest co zgłębiać i sens do Ciebie zaglądać, nad kilkoma punktami muszę się zastanowić, bo rzeczywiście jak widzę w sieci to nie brakuje złych przykładów. Pozdrawiam 🙂

  7. Zawsze staram się pisać w miarę długie i merytoryczne komentarze. Szukam różnych tematycznych blogów i niestety często pojawia się pewien problem. Otóż spora ich ilość to po prostu zaplecza. Po co ktoś tworzy taką stronę i daje możliwość komentowania? Żeby po umieszczeniu kilku ‚preclowych’ tekstów z linkami exact match wylogować się i zapomnieć. A później miesiącami oglądam „Twój komentarz oczekuje na moderację”. Czy Wy też walczycie z takimi blogami czy po prostu je omijacie?

    1. To zależy – jeżeli wiele razy próbowałem zostawić komentarz, jednak ciągle się one nie pojawiają, to po pewnym czasie daję sobie spokój.
      To, że komentarz się od razu nie pojawi nie oznacza, że trzeba przekreślić bloga. Powody mogą być różne:
      1. Osoba zrobiła sobie przerwę od blogowania
      2. Komentarz był niewygodny i krytykował wpis – niektórzy autorzy usuwają takie komentarze
      3. Wychwycił go filtr antyspamowy i trafił do folderu „spam” – czasem wyciągałem z niego bardzo wartościowe komentarze
      4. Autor uznał komentarz za niewarty publikacji
      Jednak jeżeli taka sytuacja powtarza się z kilkoma komentarzami to lepiej omijać dany blog – po co się męczyć skoro Twoje starania nie ujrzą światła dziennego? 😉
      Hubert Oleszczuk ostatnio opublikował…Poczta biznesowa – jak ją wykorzystać?

      1. Dzięki za szybką odpowiedź. Myślę, że ktoś powinien stworzyć bazę blogów (i udostępnić innym aktualizację), którymi ktoś się faktycznie opiekuje, dba o nie i publikuje wartościowe komentarze. Ale za darmo nikt tego raczej nie zrobi 🙂 Mam do Ciebie jeszcze pytanie: mógłbyś mi powiedzieć mniej więcej jakie komentarze wpadały w filtr? Może pomogłoby mi to w przyszłości unikać pewnych elementów. Pozdrawiam.

        1. Stworzenie takiej bazy blogów byłoby trudne – większość blogów powstaje i znika. Ja osobiście dodaje każdy blog jaki spotkam do feedly i dzięki temu wiem za każdym razem gdy zostanie uaktualniony 😉
          Co do pytania to ciężko powiedzieć – nie przywiązywałem do tego uwagi. Pamiętam tylko, że jeden z komentarzy był pytaniem o wyniki testu.
          Hubert Oleszczuk ostatnio opublikował…Poczta biznesowa – jak ją wykorzystać?

          1. Tak sobie ostatnio myślałem czemu nikt nie lubi komentarzy. Rozumiem oczywiście krótkie typu „fajny” ale z reguły przecież ludzie piszą dłuższe – a i nawet te jednowyrazowe też przeciez nie muszą być fake’ami. Ja na swoich blogach np https://znakowanieblog.wordpress.com/ chętnie powitałbym userów którzy napiszą nawet 1 wyraz:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge